دسته بندی پست ها
پست های اسپانسرپیشنهاد سردبیرتازه ترین پست هاپر بازدید ترین پست هامحبوب ترین پست هازیبایی، بهداشت و سلامتتغذیه و آشپزیعلمی و آموزشیروزانه و اجتماعیخانه و خانوادهتکنولوژی و فناوریطنز و داستانیتاریخی و گردشگریعکس و کاریکاتوراینترنت و کامپیوترفلسفی و اخلاقیبازی و سرگرمیخلاقیت و نوآوریفرهنگی و هنریفیلم و سریالاقتصادی و مالیگرافیک و طراحیورزشی و تندرستی
1

مجله میترا

English
ورود به حساب ثبت نام
English خروج پیشخوان پرداخت آنلاین



فواید ورزش شنا

پست های بیشتر از دسته ورزشی و تندرستی

شنا جزء آن دسته از ورزش‌های قدیمی، مفرح و محبوب بحساب می‌آید که میتواند تاثیر بسزایی بر روحیه افراد داشته باشد و یا حتی راه حلی باشد برای کاهش وزن و رسیدن به اندامی مناسب.
گزارش تخلف دوست داشتم ( 6 ) بنچاق !
نویسنده : fzqueen شماره پست : 32019 تاریخ انتشار : 1398/07/19
آخرین کاربرانی که این پست را دوست داشتند : marlboro477 , yaser , Faren , vashty , hoomanz , ns6200 ,
شنا جزء آن دسته از ورزش‌های قدیمی، مفرح و محبوب بحساب می‌آید که چه بصورت تفریحی و با دوستان و یا بصورت حرفه‌ای سبب افزایش استقامت و شادابی بدن می‌شود حتی اگر بصورت حرفه‌ای شنا نکنید همان در آب بودن یا باصطلاح همان آب بازی هم می‌تواند تاثیر بسزایی بر روحیه افراد داشته باشد و یا حتی راه حلی باشد برای کاهش وزن و رسیدن به اندامی مناسب.


کنترل وزن بدن

برخی افراد فکر می‌کنند که، چون دمای آب خنک‌تر از دمای بدن است، کاهش وزن با یک ورزش آبی مثل شنا، مشکل است. ولی این عقیده اکنون رد شده است و معلوم شده که ورزش شنا، یکی از مهم‌ترین راه‌های سوزاندن کالری و کاهش وزن اضافی بدن است و برای کنترل وزن در حد مطلوب مناسب می‌باشد.

البته میزان کالری که شما می‌سوزانید بستگی به فیزیولوژی بدن شما و شدت ورزشی که انجام می‌دهید، دارد، ولی به عنوان یک قانون کلی می‌توان گفت: طی 10 دقیقه شنا کردن: شنای قورباغه 60 کالری، شنای پشت 80 کالری، شنای آزاد 100 کالری و شنای پروانه‌ای 150 کالری می‌سوزاند.

برای افزایش قسمت کالری سوز ورزش شنا، فاصله بین تمرینات سخت شنا و استراحت کردن را در نظر داشته باشید. یک راه برای این نوع ورزش کردن است که 46 متر شنا کنید و 10 ثانیه استراحت کنید، سپس 5/91 متر شنا کنید و 10 ثانیه استراحت کنید، سپس 137 متر شنا کنید و 10 ثانیه استراحت کنید و به همین شکل تا سه مرحله ادامه دهید تا به 275 متر شنا برسید، البته با استراحت بین آن ها. وقتی به 275 متر رسیدید، این روند را برعکس کنید.


بهبود علائم بیماری آسم

شنا کردن، ظرفیت ریه‌ها را تقویت می‌کند که می‌تواند علائم بیماری آسم را بهبود دهد. بر خلاف ورزش کردن در هوای خشک سالن ورزشی و یا درگیر بودن با آلرژی‌های فصل در هوای بیرون و یا ورزش کردن در هوای سرد زمستانی، شنا باعث فعالیت بدنی در هوای مرطوب می‌شود که علائم آسم ناشی از ورزش را کم می‌کند. اگر مبتلا به بیماری آسم باشید، شنا کردن نه تنها از بروز حملات آسم در شما جلوگیری می‌کند، بلکه تحقیقات نشان داده اند علائم این بیماری را به طور کلی بهبود می‌دهد.

یک بررسی نشان داد که وقتی یک گروه از کودکان طی شش هفته یک برنامه ورزشی برای شنا کردن را انجام دادند (یعنی به طور منظم شنا کردند)، باعث بهبودی شدت علائم آسم، خرو پف کردن، نفس کشیدن از راه دهان و تعداد مراجعات به بیمارستان و اورژانس در آن‌ها شد. فواید بیشتر شنا یک سال بعد از انجام منظم آن دیده می‌شود.

محققان می‌گویند افرادی هم که آسم ندارند می‌توانند از فواید شنا بهره ببرند، به این ترتیب که ورزش باعث افزایش حجم ریه‌ها می‌شود و روش‌های صحیح و مناسب نفس کشیدن را به آن‌ها یاد می‌دهد.


بهبود میزان کلسترول خون

همان طور که می‌دانید، کلسترول یکی از انواع چربی‌های موجود در خون است که هم توسط بدن ساخته می‌شود و هم از طریق غذا وارد بدن می‌شود. کلسترول خون دارای دو نوع خوب و بد است که نسبت این دو باید متناسب باشد. هر چقدر میزان کلسترول خوب (HDL) بیشتر و میزان کلسترول (LDL) در خون کمتر باشد، برای سلامتی بدن بهتر است.

شنا که یک ورزش هوازی است، باعث تعادل و تناسب صحیح این چربی‌ها در خون می‌شود. شنا باعث افزایش میزان کلسترول خوب می‌شود. به ازای هر یک درصد افزایش HDL در خون، خطر مرگ ناشی از بیماری‌های قلبی تا 5/3 درصد کاهش می‌یابد.

مطالعات نشان داده اند ورزش‌های هوازی مثل شنا، باعث حفظ شکل مناسب آندوتلیوم می‌شوند. آندوتلیوم، لایه نازکی از سلول هاست که دیواره سرخرگ‌ها را می‌پوشاند و با افزایش سن، انعطاف پذیری و کشسانی آن کم می‌شود.

امّا در یک مطالعه روی تعدادی فرد 60 ساله معلوم شد، انجام ورزش هوازی باعث گردید عملکرد و اندوتلیوم در آن‌ها مشابه افراد 30 تا 40 ساله شود، زیرا ورزش هوازی باعث می‌شود رگ‌های خونی منقبض و منبسط شوند (تنگ و گشاد شوند) که باعث حفظ شکل مناسب آن‌ها می‌شود.


کاهش خطر ابتلا به دیابت

ورزش‌های هوازی و به خصوص شنا، خطر ابتلا به بیماری دیابت را کم می‌کند. در یک مطالعه معلوم شد مردان با سوزاندن 500 کالری در هفته توسط ورزش هوازی، میزان خطر ابتلا به دیابت را تا 6 درصد در خودشان کم کردند. فقط با انجام 30 دقیقه (نیم ساعت) شنای قورباغه به میزان 3 بار در هفته، می‌توانید 900 کالری انرژی بسوزانید که خطر ابتلا به دیابت نوع 2 را بیشتر از 10 درصد کم می‌کند.

یک مطالعه روی زنان نیز نشان داد، فقط یک بار در هفته انجام ورزش شدید شنا، خطر ابتلا به دیابت نوع دو را تا 16 درصد نسبت به زنان غیرفعال کاهش داد. اگر مبتلا به دیابت نوع یک باشید، ورزش شنا به علت هوازی بودن، حساسیت انسولینی را در شما افزایش و در نتیجه قند خون را کاهش می‌دهد. انجمن دیابت آمریکا توصیه می‌کند بیماران دیابتی باید هر هفته 150 دقیقه ورزش (حداقل 3 روز در هفته) با شدت متوسط مثل شنا انجام دهند تا میزان قند خون را بهتر کنترل کنند.


کاهش استرس، ارتقای روحیه و داشتن مغزی بهتر

ورزش شنا باعث آزاد شدن مواد شیمیایی آرامبخش و نشاط آوری بنام اندورفین در بدن می‌شود. همچنین ورزش شنا به همان روشی که یوگا روی بدن تأثیر می‌گذارد، باعث ایجاد آرامش می‌شود. تأثیر آرامش بخش شنا به دلیل کشش و شل شدن مداوم عضلات همراه با تنفس عمیق است؛ لذا شنا را می‌توان یک ورزش مربوط به فکر و ذهن نیز محسوب کرد.

غیر از فواید روحی و ماوراء طبیعی شنا، تحقیقات نشان داده است که شنا باعث بهتر شدن مغز می‌شود که به واسطه یک فرآیند به نام تولید سلول‌های عصبی هیپوکامپ که در آن، مغز سلول‌های از بین رفته در اثر استرس را جایگزین می‌کند، این اثر را به جای می‌گذارد.


 افزایش طول عمر

اگر موارد بالا نتوانسته اند شما را متقاعد کنند که شنا کنید، شاید این مورد بتواند و آن هم این است که: شنا، نمی‌گذارد به این زودی‌ها بمیرید. شنا از مرگ زودرس در شما جلوگیری می‌کند.

محققان دانشگاه کارولینای جنوبی، 40547 مرد 20 تا 90 ساله را برای مدت 32 سال مورد بررسی و تحقیق قرار دارند و دریافتند میزان مرگ در کسانی که شنا کرده بودند، 50 درصد کمتر از کسانی بود که دویده بودند یا پیاده روی کرده بودند و یا هیچ ورزشی را انجام نداده بودند. محققان به این نتیجه رسیدند که این فواید در زنان نیز همانند مردان صدق می‌کند.

محتوای پست ها و مطالب این وب سایت، توسط کاربران آن، تهیه و تولید می شود، به همین دلیل تیم مجله میترا مسئولیتی در قبال محتوای منتشر شده، نخواهد داشت
کلمات کلیدی : لاغری با شنا ، فواید شنا کردن ، کنترل وزن
برای ارسال نظر و یا سوال، لطفا ابتدا به حساب کاربری تان وارد شوید


تبلیغ با میترا نت