دسته بندی پست ها
پست های اسپانسرپیشنهاد سردبیرتازه ترین پست هاپر بازدید ترین پست هامحبوب ترین پست هازیبایی، بهداشت و سلامتتغذیه و آشپزیعلمی و آموزشیروزانه و اجتماعیخانه و خانوادهتکنولوژی و فناوریطنز و داستانیتاریخی و گردشگریعکس و کاریکاتوراینترنت و کامپیوترفلسفی و اخلاقیبازی و سرگرمیخلاقیت و نوآوریفرهنگی و هنریفیلم و سریالاقتصادی و مالیگرافیک و طراحیورزشی و تندرستی
1

مجله میترا

English
ورود به حساب ثبت نام
English خروج پیشخوان پرداخت آنلاین



معرفی ایستگاه راه آهن مشهد

پست های بیشتر از دسته تاریخی و گردشگری

شهر مشهد یکی از پر رفت و آمدترین مسیرهای ریلی ایران است و می توان گفت در تمام ایام سال مسافران زیادی را دارا می باشد.
گزارش تخلف دوست داشتم ( 7 ) بنچاق !
نویسنده : hoomanz شماره پست : 31563 تاریخ انتشار : 1398/06/24
آخرین کاربرانی که این پست را دوست داشتند : yaser , alifigo , mahvash , famzed , mz71 , reza2233 , Amirreza60 ,
یکی از قدیمی ترین ایستگاه های قطاری کشور در حال حاضر ایستگاه راه آهن مشهد است و زمان احداث آن به سال های پیش از جنگ جهانی دوم نیز باز می گردد. اگر بخواهیم به طور دقیق اگر بخواهیم بگوییم تاریخ ساخت آن به سال های 1884 میلادی بر می گردد؛ اما لازم به ذکر است که بگوییم این مسیر ریلی اولین نیست و اولین اولین ورود قطار و خط راه آهن به ایران مربوط به سال 1261 هجری، یا 1883 میلادی است که در تهران و به مقصد شاه عبد العظیم بود.

ایستگاه راه آهن مشهد جز یکی از 20 شاهکاری است که بعد از جنگ جهانی دوم در ایران احداث شد؛ ایستگاه قطار مشهد یکی از مجهزترین ایستگاه های راه آهن در کشور است و مسافت آن از تهران تا مشهد حدود 926 کیلومتر است. پس از گذشت 20 سال، در سال 1335 این مسیر تکمیل شد و اولین قطار باری در آن آغاز به فعالیت کرد. اولین قطاری که از این مسیر از تهران به مشهد حرکت کرد اردیبهشت ماه سال 1336 نیز بود.

ایستگاه راه آهن مشهد در بخش شمالی این شهر قرار دارد و در فاصله دو کیلومتری از حرم امام رضا (ع) واقع می باشد. معماری ساختمان ایستگاه راه مشهد به دست یکی از اساتید این فن به نام حمید غیایی طراحی شده است. عملیات طراحی ساختمان ایستگاه راه آهن مشهد در سال 1334 آغاز شد و در سال 1335 پروژه پایان یافت و به بهره برداری رسید. این ایستگاه در همان زمان به دو بخش متفاوت تقسیم شد و یک ایستگاه برای ورود و خروج مسافران و دیگری برای حمل و نقل و تخلیه بار نیز در نظر گرفته شد.

ساختمان و بنای ایستگاه راه آهن مشهد دارای مساحتی 12000 متر مربعی است. کمی بالاتر هم گفتیم که این ایستگاه جز یکی از شاهکارهای معماری پس از جنگ جهانی دوم بوده است، این بنای عظیم و شکوهمند با سقف بسیار بلندی که دارد در بدو ورود با روی گشاده از مسافران استقبال می کند و در نمای کناری دیوارها نیز ستون های متعدد و بسیار بزرگی در آن قرار دارد. شاید برایتان جالب باشد بدانید که سالن این ایستگاه قطار مشابه با طاق ایوان مدائن یا طاق کاخ کسرا نیز بوده است.

همین موضوع خود یکی از دلایلی است که سبب شده ایستگاه راه آهن مشهد در فهرست آثار ملی کشور به ثبت برسد. تا قبل از اینکه ایستگاه راه آهن تهران ساخته شود، راه آهن مشهد بزرگترین ایستگاه ایران بود. اگر در مسیر دالان های بیرونی این ایستگاه قطار روبروی مسیر بایستید، توالی ستون های به کار رفته حالت قطار را در ذهن شما تداعی می کند و حتی در نور پردازی ایستگاه نیز نقش مهمی دارد.

نحوه قرارگیری ستون های این ایستگاه به گونه ای بوده تا در برخورد نور به ستون ها، حالت سایه روشن مطبوعی در سالن به وجود بیاید و منحنی سقف هم کمی تیره گردد. در تمامی عکس هایی که از ایستگاه راه آهن مشهد در اینترنت مشاهده می کنیم، میدان و نمادی که در آن است به چشم می خورد، اما این نماد چه چیزی است؟

تا قبل از اینکه ایستگاه متروی شهری مشهد ساخته شود این بلواری که در نزدیکی راه آهن وجود دارد یکی از زیباترین و سرسبزترین بخش های شهر مشهد نیز بود و از پارک ها و مناطق گردشگری در بین مردم این منطقه به شمار می رفت، اما به مرور زمان و با ساخت ایستگاه های مترو پایانه های مسافربری اتوبوس و تاکسی و افزایش حجم تردد خودرو ها در این بخش از شهر، به مرور زیبایی این میدان و بلوار کاسته شد.

اما به دلیل اهمیتی که این بلوار در جوار قدیمی ترین ایستگاه راه آهن مشهد و حتی ایران دارا می باشد، دستور باز طراحی و احیای جذابیت آن در سال 1397  صادر شد. یک المان در مقابل این ایستگاه در میان میدان قرار دارد که امروز نام آن را “همه به سوی او” می نامند. در مورد شکل ظاهری این المان گفته می شود که طرح کلی برگرفته از کلاه افشاریان و تاج نادرشاه است. همانطور که می دانید در گذشته محل حکومت افشاریان مشهد بوده و آرامگاه نادرشاه افشار نیز در نزدیکی همین بنا قرار دارد.

در اطراف المان میدان راه آهن مشهد نیز تندیس هایی از مفاخر اشکانیان، افشاریان و سامانیان قرار داده شده است که همگی به همت حسن ارژنگ نژاد به انجام رسید. با تمام توضیحاتی که در خصوص ایستگاه راه آهن مشهد گفته شد، سالانه به طور میانگین بالغ بر 12 میلیون نفر مسافر از شهرهای مختلف کشور از ایستگاه راه آهن مشهد عبور می کنند و مطابق با آمار بدست آمده نزدیک به 30 درصد از مسافران برای زیارت حرم امام رضا (ع) به خرید بلیط قطار مشهد روی آورده اند.

در طول 30 سال اخیر در راستای بررسی های لازم به منظور گسترش و افزایش حجم بهره برداری از ایستگاه راه آهن مشهد مجوز آن در دستور کار قرار گرفته تا بخش های دیگری نیز به این ایستگاه قدیمی ایران اضافه شود و هدف از آن رساندن میزان استفاده مسافران از آن به 25 میلیون نفر است. به منظور محقق ساختن همین هدف در سال 1393 دستور ساخت ایستگاه دوم قطار در این شهر در دستور کار قرار گرفته و محل ساخت آن هم در نزدیکی همین ایستگاه نیز هست.

محتوای پست ها و مطالب این وب سایت، توسط کاربران آن، تهیه و تولید می شود، به همین دلیل تیم مجله میترا مسئولیتی در قبال محتوای منتشر شده، نخواهد داشت
کلمات کلیدی : ایستگاه راه آهن مشهد ، سفر به مشهد ، مسیرهای ریلی ایران
برای ارسال نظر و یا سوال، لطفا ابتدا به حساب کاربری تان وارد شوید


تبلیغ با میترا نت