دسته بندی پست ها
پست های اسپانسرپیشنهاد سردبیرتازه ترین پست هاپر بازدید ترین پست هامحبوب ترین پست هازیبایی، بهداشت و سلامتتغذیه و آشپزیعلمی و آموزشیروزانه و اجتماعیخانه و خانوادهتکنولوژی و فناوریطنز و داستانیتاریخی و گردشگریعکس و کاریکاتوراینترنت و کامپیوترفلسفی و اخلاقیبازی و سرگرمیخلاقیت و نوآوریفرهنگی و هنریفیلم و سریالاقتصادی و مالیگرافیک و طراحیورزشی و تندرستی
1

مجله میترا

English
ورود به حساب ثبت نام
English خروج پیشخوان پرداخت آنلاین



نقد فیلم سینمایی سد معبر

پست های بیشتر از دسته فیلم و سریال

یکی از فیلم‌های کنجکاوی برانگیز جشنواره سی و پنجم فجر بود که گرچه در این جشنواره چندان مورد استقبال قرار نگرفت، اما در حضورهای جهانی‌اش و در جشنواره‌های بین‌المللی، موفقیت‌های چشم‌گیری به دست آورد.
گزارش تخلف دوست داشتم ( 6 ) بنچاق !
نویسنده : arsalancr7 شماره پست : 30901 تاریخ انتشار : 1398/05/26
آخرین کاربرانی که این پست را دوست داشتند : Loveislife , yaser , Royal2018 , reza2233 , hoomanz , alifigo ,
همین موفقیت‌ها هم بود که بیش‌ازپیش کنجکاوی ما برای دیدن این فیلم را تحریک کرد. به‌هرحال، «سد معبر» یک فیلم دومی به تمام معناست. محسن قرایی بعد از تجربه خوشایند و موفق«خسته نباشید»، یکی از امیدهای فیلم دومی حاضر در جشنواره فجر سی و چهارم بود. از سوی دیگر، سعید روستایی، پدیده جشنواره سی و سوم فیلم‌نامه «سد معبر» را به نگارش درآورده است.

روستایی با اولین فیلمش خیلی‌ها را شگفت‌زده کرد و بسیاری منتظر دومین فیلمش هستند و ازآنجایی‌که نگارش فیلم‌نامه اولین تجربه‌اش نیز به عهده خودش بود، جذابیت «سد معبر» دوچندان شد. همکاری دو جوان خوش‌ذوق و بااستعداد که دغدغه‌های اجتماعی دارند نوید یک فیلم سرپا و درست‌ودرمان را می‌داد و همه منتظر بودند تا «سد معبر» نیز به‌مانند «خسته نباشید» و «ابد و یک روز» طوفانی به پا کند و تبدیل به پدیده جشنواره سال گذشته شود؛ اما در این میان یکجایی، یک‌چیزی درست از کار درنیامد و این‌همه امید برای فیلمی بیهوده و بی‌فروغ خیلی راحت بر باد رفت.

«سد معبر» روایت قاسم (حامد بهداد) کارمند پیمانکاری شهرداری است که به‌شدت سعی دارد پیشرفت کند و از زد و بند با دست‌فروشان گرفته تا نقشه برای ارثیه همسرش وانمی‌گذارد و همه رؤیایش خرید یک ماشین سنگین است. «سد معبر» خط روایی دارد که این روزها توجه بسیاری از فعالان اجتماعی و مردم عادی را به خود جلب کرده است. رویارویی دست‌فروشان و مأموران سد معبر، دوگروهی که کمابیش از یک طبقه هستند اما جبر زمانه آن‌ها را در مقابل یکدیگر قرار داده است و همین شباهت در عین تفاوت قدرت در اختیار، چالش‌های جدی و هشداردهنده‌ای برانگیخته است.

نیمه اول فیلم یا بهتر است بگویم سی دقیقه ابتدایی فیلم، درخشان و جذاب است. سکانس یورش مأموران به دست‌فروشان بی‌چیز، التماس پدری به یکی از مأموران برای رهایی پسر عروسک فروشش، آشفتگی و خشم فروخورده دو گروه از جامعه و از همه مهم‌تر، قاسم که نه این است و نه آن، نوید درامی رئالیستی درست مانند «ابد و یک روز» را می‌دهد.

در این نیمه فیلم، شاهد بسط داستان قاسم و زندگی پر از مشکلش هستیم؛ قاسم نه می‌خواهد و نه می‌تواند یک مأمور سد معبر باقی بماند،خودش هزار و یک بدبختی دارد و زد و بندش با دست‌فروشان بیش از آنکه بیننده را به قضاوت وادارد او را به همدلی می‌کشاند. در همین ابتدای فیلم است که تلنگری به مخاطب زده می‌شود که مشکل برخوردهای پیش‌آمده میان دست‌فروشان و مأموران شهرداری، فردی و شخصی نیست و حتی به یک سازمان ختم نمی‌شود و باید ریشه‌اش را جایی دیگر در میان قشر پایین و فرودست جامعه که به‌شدت از شکاف طبقاتی رنج می‌برند جستجو کرد.

در مقابل محتوا، فرم و ساخت «سد معبر» هم تعریف چندانی ندارد. منطق روایی در فیلم‌نامه روستایی به‌شدت لنگ میزند و کاراکترهایش خام و حساب‌نشده درآمده‌اند. عدم انسجام همان‌قدر که در فرم روایی فیلم واضح است، در فیلم‌نامه و پرشش از یک موضوع به دیگری هم قابل‌مشاهده است. «سد معبر» نسبت به فرم روایی و جهان داستانی‌اش به‌شدت ریتم کندی دارد و خیلی زود حوصله بیننده را سر می‌برد. بازی‌ها هم تعریفی ندارد.

محتوای پست ها و مطالب این وب سایت، توسط کاربران آن، تهیه و تولید می شود، به همین دلیل تیم مجله میترا مسئولیتی در قبال محتوای منتشر شده، نخواهد داشت
کلمات کلیدی : نقد فیلم سد معبر ، حامد بهداد ، سعید روستایی ، محسن قرایی
برای ارسال نظر و یا سوال، لطفا ابتدا به حساب کاربری تان وارد شوید


تبلیغ با میترا نت