دسته بندی پست ها
پست های اسپانسرپیشنهاد سردبیرتازه ترین پست هاپر بازدید ترین پست هامحبوب ترین پست هازیبایی، بهداشت و سلامتتغذیه و آشپزیعلمی و آموزشیروزانه و اجتماعیخانه و خانوادهتکنولوژی و فناوریطنز و داستانیتاریخی و گردشگریعکس و کاریکاتوراینترنت و کامپیوترفلسفی و اخلاقیبازی و سرگرمیخلاقیت و نوآوریفرهنگی و هنریفیلم و سریالاقتصادی و مالیگرافیک و طراحیورزشی و تندرستی
1

مجله میترا

English
ورود به حساب ثبت نام
English خروج پیشخوان پرداخت آنلاین



راه هایی برای کنترل اضطراب کنکور

پست های بیشتر از دسته زیبایی، بهداشت و سلامت

کنکور سراسری که در کشور ما به یک رقابت جدّي و استرس زا در بین شرکت کنندگان تبدیل شده است،به همین علت عکس العمل های استرسی اشخاص در این برهه زمانی بسیار بالاست.
گزارش تخلف دوست داشتم ( 4 ) بنچاق !
نویسنده : mehdi1994 شماره پست : 29701 تاریخ انتشار : 1398/04/13
آخرین کاربرانی که این پست را دوست داشتند : mahvash , hoomanz , ns6200 , emadbiggie ,
استرس به معنای عوامل فشارزای روانی است، معمولاً به دنبال بروز حوادث و یا گوش دادن به بعضی خبرها و حوادث، حس نگرانی، ترس و استرس را در اشخاص تشدید ميکند ، در این وضعیت فرد میتواند با ورزش، تمرکز بیش تر، استراحت و تغذیه مناسب وضعیت استرس زای موجود را بصورت سالم مدیریت کند.

استرس علامت هایی مثل افزایش تپش قلب، داغ شدن بدن و عدم تمرکز حافظه در اشخاص دارای زمينه بیماري های اضطرابی دارد این گروه از اشخاص باید در مورد شرایط خود و سابقه وجود استرس و بیماري اعصاب در خود و یا خانواده خود حتماً با روان پزشک مشورت کنند تا در صورت تشخیص پزشک از دارو و یا روان درمانی استفاده کنند.

اکثر وقت ها در این وضعیت فرد بصورت جدّي از خواب و خوراک افتاده و به دنبال عدم توانایی براي تمرکز حافظه دچار افت شدید عملکرد درسی ميشود .

اما این ها عکس العمل هایی است که از حد متعارف خارج شده و فرد در این وضعیت باید حتماً به پزشک مراجعه کرده و در صورت احتیاج دارو استفاده کند. در شرایطی که عکس العمل ها متعارف باشد فرد باید تنها استرس و اضطراب خود را مدیریت کند.

کنکور و یا همان ازمون سراسری که در کشور ما به یک رقابت جدّي و استرس زا در بین نوجوانان و شرکت کنندگان تبدیل شده است،به علت رقابت سنگین شرکت کنندگان در ازمون سراسری و جو حاکم در سیستم اموزشی کشور ما در مورد کنکور، عکس العمل های استرسی اشخاص در این برهه زمانی بسیار بالاست.

اما از نظر متخصصین، بخش زيادي از این استرس ها طبيعي و فیزیولوژیک بوده و میتوان با یادگیری مدیریت استرس، وضعیت حاکم را مدیریت کرد.

عوامل کاهش دهنده این نوع ترس را هم بدانیم. در خصوص روشهای کاهش ترس از آزمون نظرات مختلفی وجود دارد که مهم ترين آن ها به شرح زیر ميباشند :


ایجاد محیطی ارام و به دور از تشنج

علاوه بر سعی والدین براي ایجاد چنين محیطی براي مطالعه فرزندان، فرزندان هم بایستی کوشش نمایند.


تنظیم برنامه خواب و استراحت

بعضی با این خیال که موقع امتحانات براي مطالعه بیش تر اصلاً نباید خوابید و یا خيلي کم خوابید، خود سبب خستگی ذهني و در نتيجه فراموشی بیش تر در مطالب خوانده شده می گردند. کاهش زمان خواب در حد متعادل مناسب است، ولی افراط در آن هیچ گاه موثر نخواهد بود.


مدیریت زمان:

گاهی هم علت استرس عدم برنامه ريزي درست و نقص در مدیریت زمان است. با هدف گذاری و اولویت بندی این اهداف میتوان ميزان آشفتگی ذهن را کاهش داد.

پس از هدف گذاری، باید آنها را به اهداف جزیی تر تقسیم نمود و فعالیت های لازم را براي رسيدن به آنها در طول روز و هفته و ماه گنجاند. هرشب براي روز بعد برنامه ريزي کنید تا بدانید چه فعالیت هایی و در چه محدوده ی زمانی باید انجام شود.

به این نکته اگاهی داشته باشید که باتوجه به وقوع یک سری حوادث غیرمنتظره مانند بیماري و طولانی شدن مدت زمان مطالعه ی یک درس بر خلاف انتظارمان، امکان اینکه بطور کامل نتوانیم برنامه را اجرا کنیم وجود دارد .پس برنامه باید انعطاف داشته باشد و قسمتی از زمان را در برنامه ی هفتگی جهت جبران عقب ماندگی ها قرار دهیم.

همچنين باید علاوه بر برنامه ريزي آينده، بخش کوتاهی از روز را( به عنوان مثال 5 الی 10 دقیقه) صرف بررسی فعالیت های خود کنید تا ببینید آیا تمام قوای خود را در جهت اجرای برنامه ی روزانه بکار گرفته اید یا خیر؟ عدم توانایی در مدیریت درست زمان یکی از عوامل ایجاد استرس است.


پرهیز از کاهش تغذیه

افراط و تفریط در تغذیه اثرات نامطلوبی در بر خواهد داشت. بایستی با خواب و استراحت کافی و هم تغذیه مناسب، از لحاظ روحی و جسمی، خود را آماده امتحان کرد.


آماده شدن براي آزمون

داشتن برنامه ريزي درست جهت مطالعه در طول سال تحصیلی و رعایت روشهای درست مطالعه. مطالب درسی را آرام آرام و در طول زمان مرور کنید، نه این که در آخرین دقایق پیش از آزمون به مطالعه فشرده بپردازید.

از یادداشتهای خود، یادداشتهای فشرده ای بردارید، تا بازسازی ذهني، رمز گردانی و مرور مطالب برایتان موثر واقع شود.تلاش کنید به نوع آزمون پی ببرید، تا بتوانید مطالعه خود را مناسب با آن پیش ببرید.


تحرک و فعالیت را به یاد داشته باشید :

با نزدیکتر شدن روز آزمون کنکور، حبس کردن خود در اتاق یا تکان نخوردن از کتاب خانه براي ساعتهای طولانی مدت شیوه آسانی براي مطالعه است.

ولی هنگامی که ما براي ساعتهای طولانی مدت هیچ تحرکی نداریم مغز ما هم دچار رخوت و سکون ميشود وحتی سبب می‎شود که قدرت یاد گیری و بعضاً قدرت یادآوری پائین بیاید.

درصورتی که می خواهید تمام آن چیزی را که می خوانید به یاد بسپارید، حتماً ورزش حتی به میزان بسیار کم، مثل پیاده روی به مدت چند دقیقه را فراموش نکنید. اگر در زمان مطالعه علایم استرس را در وجودتان حس کردید، بکوشید تمرینات ورزشی سنگین تری را انجام دهید تا انرژی های منفی به این ترتیب دفع شوند.


خودداری از فشرده خوانی

فشرده خوانی با مرور کردن مطالب مختلف است. فشرده خوانی متضمن کوششی است براي یادگیری مطالب جدید فورا پیش از آغاز آزمون. و یا به عبارتي آخرین کوششهای فرد در آخرین لحظات پیش از آزمون.

محتوای پست ها و مطالب این وب سایت، توسط کاربران آن، تهیه و تولید می شود، به همین دلیل تیم مجله میترا مسئولیتی در قبال محتوای منتشر شده، نخواهد داشت
کلمات کلیدی : راه هایی برای کنترل اضطراب کنکور ، کنترل اضطراب کنکور ، استرس کنکور
برای ارسال نظر و یا سوال، لطفا ابتدا به حساب کاربری تان وارد شوید


تبلیغ با میترا نت