دسته بندی پست ها
پست های اسپانسرپیشنهاد سردبیرتازه ترین پست هاپر بازدید ترین پست هامحبوب ترین پست هازیبایی، بهداشت و سلامتتغذیه و آشپزیعلمی و آموزشیروزانه و اجتماعیخانه و خانوادهتکنولوژی و فناوریطنز و داستانیتاریخی و گردشگریعکس و کاریکاتوراینترنت و کامپیوترفلسفی و اخلاقیبازی و سرگرمیخلاقیت و نوآوریفرهنگی و هنریفیلم و سریالاقتصادی و مالیگرافیک و طراحیورزشی و تندرستی
1

مجله میترا

English
ورود به حساب ثبت نام
English خروج پیشخوان پرداخت آنلاین



تغذیه مناسب بعد از زایمان سزارین

پست های بیشتر از دسته زیبایی، بهداشت و سلامت

دوره بعد از عمل سزارین به خاطر خستگی ذهنی و جسمی، زمان سختی برای خانم هاست همچنین به دلیل شیردهی و سختی های بعد از زایمان نیاز دارید که رژیم غذایی مناسبی برای خودتان و نوزادتان داشته باشید.
گزارش تخلف دوست داشتم ( 2 ) بنچاق !
نویسنده : rahman1341 شماره پست : 28631 تاریخ انتشار : 1398/02/24
آخرین کاربرانی که این پست را دوست داشتند : marlboro477 , reza2233 ,
بارداری با تغییرات جسمی و روانی زیادی همراه است؛ از شكل ظاهری بدن گرفته تا عملكرد ارگان‌های داخلی همه دستخوش تغییرات شگفت‌انگیزی می‌شوند و زمینه را برای تولد تازه‌واردی به این دنیا فراهم می‌كنند.

بعد از اتمام عمل زایمان مدتی طول می‌كشد تا بدن از هر نظر به حالت اولیه خود بازگردد بنابراین مادر نباید توقع داشته باشد ظرف یكی، دو هفته همه چیز درست شود.

معمولا شش تا هشت هفته بعد از تولد نوزاد، بدن مادر ساز و كار عادی خودش را بازمی‌یابد اما این موضوع بستگی به این دارد كه در هفته‌های اول بعد از زایمان چطور از خود مراقبت كرده باشد.

زنان دوست دارند که بعد از عمل زایمان سریع به وزن قبل از بارداری برسند اما تا 6 هفته بعد از عمل زایمان نباید دست به رژیم گرفتن بزنند چون در زمان زایمان و تولد نوزاد بدن انرژی زیادی از دست داده است و دوباره باید این انرژی برگردد شیر دادن به نوزاد سبب کاهش وزن نمی شود ولی به کاهش وزن کمک می کند.

چون مادر در این دوران از همه نوع مواد غذایی استفاده می کند در واقع بر مزه ی شیر هم اثر میگذارد و در واقع نوزاد با انواع مزه ها در حال آشنا شدن است تا زمانی که بزرگ تر شد راحت تر بتواند مواد غذایی رابپذیرد.


تغذیه روزهای اول:

روز اول پس از عمل نوشیدن مایعات رقیق توصیه می شود، شما می توانید از آب معمولی، چای کمرنگ، شیر بدون چربی، آبمیوه شیرین و شربت قند رقیق استفاده کنید.

پس از عمل سزارین باید رژیم غذایی ساده و سبک را انتخاب کنید. آب گوشت یا آب ماهیچه تازه بدون چربی و صاف شده و یا سوپ تهیه شده از مخلوط گوشت تازه و کم چرب، حبوبات، غلات (گندم و جو) و سبزی به صورت صاف شده مناسب است.

عصر روز دوم پس از عمل یک میان وعده نرم توصیه می شود مانند شیر برنج، فرنی، پوره سیب زمینی با شیر و کره، تخم مرغ عسلی یا آب پز شده، آبمیوه تازه و شیرین و سوپ رقیق.

در چند روز اول پس از عمل از خوردن سبزی و میوه خام، سبوس غلات، پوسته حبوبات، غذاهای چرب و سرخ شده، ادویه ها و چاشنی تند و محرک خودداری نمایید.

بهتر است مرغ و یا گوشت را به صورت کباب مصرف کرده و سبزیجات به صورت پخته خورده شود.

یبوست یکی از مشکلات رایج تازه مادرانی است که زایمان سزارین داشته اند پس در صورت یبوست از روغن زیتون، آلوخشک و انجیرخشک خیس کرده استفاده شود و همچنین سعی کنید آب به میزان کافی مصرف نمایید، به این دلیل که به رفع یبوست کمک می کند.


محصولات لبنی کم چرب

چه ماست، چه شیر و یا هر محصول لبنی که ترجیح بدهید، نقش بسزایی در کیفیت شیر شما دارد. این محصولات دارای پروتئین و ویتامین‌های B و D هستند. از طرفی منبع غنی کلسیم نیز می‌باشند که برای اسکلت بندی نوزاد شما ضروری است.

از طرفی کلسیم مورد نیاز خودِ مادر شیرده نیز هست. حداقل 3 سهم از لبنیات به صورتِ روزانه، برای مادر شیرده ضروری است.


تخم مرغ :

بهتر است روز خود را با یک صبحانه دلچسب آغاز کنید، تخم مرغ به شما کمک می کند تا پیش از شروع فعالیت های روزمره خودتان مقدار قابل توجهی پروتئین دریافت کنید.

البته فراموش نکنید زمانی می توانید از تمامی خواص تخم مرغ بهره مند شوید که زرده آن هم به طور کامل بخورید. نگران افزایش کلسترول خون نباشید، زیرا پس از زایمان تغییرات اساسی در هورمن های رخ می دهد که کلسترول به باز تنظیم آنها کمک شایانی می کند.


غذاهای با گوارش آسان برای بعد از زایمان :

مادران باید مواظب باشند که غذاهای نفاخ یا غذاهایی که باعث یبوست میشوند نخورند. از نوشیدنی های گازدار و غذاهای سرخ شده دوری کنند. سوپ های گرم به راحتی هضم میشوند و مقوی هم هستند.

ماست و پنیر محلی هم مناسب هست. ماست تعادل باکتریایی بدن شما را بعد از سزارین بازیابی میکند. وقتی که درد ناشی از دفع، از بین برود یعنی سیستم گوارشی شما ریکاوری شده که میتوانید به رژیم غذایی عادیتان برگردید.


غلات کامل :

بعد از یک شب بی‌خوابی برای مادر شیرده، یک صبحانه تهیه شده از غلات کامل تمام انرژی از دست رفته در شب قبل را به او بر می‌گرداند. غلات را با شیر گرم و تمشک مخلوط کنید تا برای خود یک صبحانه ایده آل تهیه کنید.

موقع صرف غذا حتما در جایی با آرامش بنشینید و غذا بخورید زیرا ایستاده غذا خوردن علاوه بر اینکه باعث می‌‌شود احساس کنید یک وعده غذایی دریافت نکرده اید، باعث خستگی شما شده و یا حتی ممکن است باعث بیش‌خوری شود. علاوه براین سبب می‌‌شود مواد غذایی به خوبی هضم نشوند.


استفاده از اغذیه ی گرم:

اغذیه ی گرم موجب به تعادل رسیدن بدن مادر می شود اما نباید به صورت افراط و یا تفریط باشد:

کاچی: اگر از مادربزرگ ها سوال کنید در گذشته غذای بعد از زایمان حتما کاچی بود و به زائو تا مدت ها کاچی می دادند. این غذا باعث تعادل بدن و جلوگیری از سرما بیش از حد میشود.

خرما: غذایی که نه تنها بعد از زایمان بلکه در دوران بارداری نیز بسیار به خوردن آن توصیه می شود و باعث جلوگیری از سردی بدن می شود.

سه شیره : سه شیره (یعنی ترکیب مساوی از سه شیره خرما، انگور و توت) علاوه بر خون سازی برای شما، طبع شما رو هم گرم می کند و برای غذای بعد از زایمان خیلی پیشنهاد خوبی محسوب میشود.

ارده شیره : ارده شیره به نوعی فست فود طب سنتی محسوب میشود، این غذا فوق العاده است و می تواند گرمای مطبوعی را به شما هدیه کند.

محتوای پست ها و مطالب این وب سایت، توسط کاربران آن، تهیه و تولید می شود، به همین دلیل تیم مجله میترا مسئولیتی در قبال محتوای منتشر شده، نخواهد داشت
کلمات کلیدی : تغذیه مناسب بعد از زایمان سزارین ، زایمان سزارین ، زایمان
برای ارسال نظر و یا سوال، لطفا ابتدا به حساب کاربری تان وارد شوید


تبلیغ با میترا نت