ستاره پروکسیما قنطورس و ویژگی های جالب آن

پروکسیما قنطورس (به انگلیسی: Proxima Centauri)(به لاتین: proximus, proxima, proximum به معنی «نزدیک»)یک ستاره کوتوله قرمز با فاصله 4٫2 سال نوری و نزدیک‌ترین ستاره به زمین پس از خورشید است
نویسنده : akbariz773 شماره پست : 28367 تاریخ انتشار : 1398/02/16
آخرین کاربرانی که این پست را دوست داشتند : hoomanz , vashty ,
پروکسیما قنطورس در سال 1915 و توسط رابرت اینز، رئیس رصدخانه ملی آفریقای جنوبی کشف شد. پروکسیما قنطورس جزئی از سامانه ستاره‌ای آلفا قنطورس به‌شمار می‌آید و نزدیک‌ترین ستاره به خورشید ما است. از آنجایی که این ستاره نسبت به دیگر ستاره‌ها به زمین بسیار نزدیک است، می‌توان اندازه قطر زاویه‌ای آن را به طور مستقیم اندازه گرفت که این مقدار یک هفتم قطر زاویه‌ای خورشید محاسبه شده‌است.

پروکسیما قنطورس جرمی حدود یک‌هشتم جرم خورشید دارد و میانگین چگالی آن 40 برابر خورشید است.و درخشندگی بسیار پائینی دارد، این ستاره یک ستاره شراره‌ای است و تغییرات زیادی در قدر ظاهری آن دیده می‌شود.میدان مغناطیسی این ستاره از انتقال گرمای درون و بیرون ستاره تشکیل شده‌است. نتایج بررسی‌ها نشان می‌دهد پرتوهای ایکس منتشر شده از این ستاره بسیار به خورشید شباهت دارد و تولید انرژی پائین در ستاره نشان می‌دهد که این ستاره 4 تریلیون سال دیگر در رشته اصلی خواهد ماند. یا حدود 300 برابر سن جهان.

جستجوهای که جهت پیدا کردن همدم این ستاره انجام گرفته تاکنون ناموفق بوده‌است؛ اگرچه این تلاش‌ها نشان داد که این همدم می‌تواند فقط در کنار یک کوتوله قهوه‌ای یا یک سیاره پرجرم باشد. برای کشف این‌گونه اجرام، مأموریت فضایی تداخل‌سنجی نیز انجام شده‌است. از آنجا که پروکسیما قنطورس یک کوتوله قرمز و یک ستاره شعله‌زن است در صورت داشتن سیاره، این سیاره قطعاً فاقد زیست خواهد بود. پروکسیما قنطورس را به علت نزدیک بودن به عنوان یکی از گزینه‌های مسافرت میان‌ستاره‌ای پیشنهاد کرده‌اند.[13]

رابرت اینز(به انگلیسی: Robert Innes)، مسئول رصدخانه ملی آفریقای جنوبی در ژوهانسبورگ و در سال 1915 این ستاره را کشف کرد زیرا این جسم حرکت مخصوصی برابر حرکت آلفا قنطورس داشت. او همچنین نام این ستاره را پروکسیما قنطورس نامید.در سال 1917، در رصدخانه سلطنتی کیپ هوپ گود اخترشناس هلندی جوان وت(به هلندی: Joan Voûte)، اختلاف منظر این ستاره را اندازه گرفت و نشان داد که این ستاره دقیقاً همان فاصله آلفا قنطورس از زمین را دارد.

در سال 1951 اخترشناس آمریکایی هارلو شپلی (به انگلیسی: Harlow Shapley) نشان داد که این ستاره یک نوع از ستارگان است که شعله‌هایی به شکل زبانه از خود بیرون می‌دهد. تصاویر بعدی نشان داد که این ستاره تا 8 درصد در قدر ظاهری خود افزایش می‌یابد و بنابراین فعال‌ترین ستاره شراره‌ای محسوب می‌شود.

نزدیکی این ستاره اجازه می‌دهد تا میزان فعالیت در شعله‌زنی ستاره را بررسی کنیم. در سال 1980 رصدخانه اینشتین منحنی تولید پرتو ایکس توسط پروکسیما قنطورس را اعلام نمود در ادامه ماهواره‌های EXOSAT و ROSAT فعالیت شعله‌زنی آن را ثبت نمودند و در سال 1995 توسط ماهواره ژاپنی ASCA پرتوهای ایکس مشابه پرتوهای خورشیدی ثبت شد.پروکسیما قنطورس موضوع مورد مطالعه رصدخانه‌های پرتو ایکس زیادی شامل XMM-نیوتون و چاندرا بوده‌است.

از آن‌جایی که این ستاره میل جنوبی دارد از عرض‌های جنوبی‌تر از 27 درجه شمالی دیده می‌شود، که شامل میامی، فلوریدا و جنوب آن می‌شود. کوتوله‌های قرمز بسیار کم‌نورتر از آن هستند که با چشم غیرمسلح دیده شوند ولی چون این ستاره به زمین بسیار نزدیک استرجل قنطورس و آلفا قنطورس بی ستارگانی از قدر پنجم بوده.و این ستاره از قدر 11 است و بنابرین با تلسکوپی با قطر آینه (یا عدسی) 8 سانتی‌متر (3٫1 اینچ) و در شرایط ایدئال دیده می‌شود.

کلمات کلیدی : پروکسیما قنطورس ، ستاره پروکسیما ، ستاره پروکسیما قنطورس