دسته بندی پست ها
پست های اسپانسرپیشنهاد سردبیرتازه ترین پست هاپر بازدید ترین پست هامحبوب ترین پست هازیبایی، بهداشت و سلامتتغذیه و آشپزیعلمی و آموزشیروزانه و اجتماعیخانه و خانوادهتکنولوژی و فناوریطنز و داستانیتاریخی و گردشگریعکس و کاریکاتوراینترنت و کامپیوترفلسفی و اخلاقیبازی و سرگرمیخلاقیت و نوآوریفرهنگی و هنریفیلم و سریالاقتصادی و مالیگرافیک و طراحیورزشی و تندرستی
1

مجله میترا

English
ورود به حساب ثبت نام
English خروج پیشخوان پرداخت آنلاین



آشنایی با عوامل درد گردن

پست های بیشتر از دسته زیبایی، بهداشت و سلامت

از زمان ورود گوشی‌های هوشمند و ماشینی شدن زندگی انسان‌ها، درد گردن به یکی از شایع‌ترین شکایات مراجعین به کلینیک‌های درد و توان‌بخشی تبدیل شده است.این درد به قدری شایع است که بسیاری از افراد آن را به عنوان بخشی اجتناب‌ناپذیر از زندگی خود پذیرفته‌اند.
گزارش تخلف دوست داشتم ( 2 ) بنچاق !
نویسنده : tiiiim شماره پست : 28329 تاریخ انتشار : 1398/03/23
آخرین کاربرانی که این پست را دوست داشتند : vashty , Faren ,
عوامل، اختلالات و بیماری‌های مختلفی وجود دارند که می‌توانند به‌صورت مستقیم یا غیرمستقیم باعث بروز درد در گردن شوند.
شناسایی این عوامل اولین قدم برای رفع درد و بازگرداندن کیفیت مطلوب به زندگی است. این مطلب به همین موضوع اختصاص دارد.


وضعیت‌های غلط

سر انسان حدود 5 کیلوگرم وزن دارد اما با خارج شدن گردن از مرکز ثقل، وزن و فشار سر روی ستون فقرات بیشتر می‌شود. درست مانند زمانی که یک وزنه 5 کیلوگرمی را مقابل خود در دست نگه می‌دارید.هر چقدر این وزنه را با فاصله بیشتری مقابل بدن نگه دارید، وزن و فشار بیشتری را باید تحمل کنید.در صورتی که اگر وزنه را نزدیک به بدن نگه دارید، حمل آن برایتان آسان‌تر می‌شود.

سر نیز هر چقدر بیشتر از مرکز ثقل خود خارج شود و به سمت جلو حرکت کند یا به سمت پایین خم شود.ایم مسئله وزن بیشتری بر ستون فقرات و گردن وارد می‌کند. این فشار ، به مرور زمان باعث ایجاد دردها و اختلالات اسکلتی - عضلانی مثل تخریب غضروفی دیسک‌های بین مهره‌ای می شود.همچنین آسیب به اعصاب و انشعاب درد به کتف، سرشانه، بازوها، انگشت‌ها و حتی قفسه سینه می‌شود.

هرچقدر سر مدت طولانی‌تری در وضعیت خم‌شده یا انحراف به جلو قرار بگیرد، آسیب بیشتری ایجاد می‌کند. به همین دلیل است که دانشجویان، کارمندان اداری، طراحان و... بیشتر دچار دردهای ناحیه گردن و ستون فقرات می‌شوند.حال حتماً می‌پرسید که راه‌حل چیست؟ آیا باید از فعالیت‌های همیشگی خود دست بکشیم؟ پاسخ منفی است.

برای به حداقل رساندن فشار سر روی گردن کافی است حرکت‌های سر را از روی مهره یک انجام دهید. این مهره مانند یک کاسه است که جمجمه روی آن می‌غلتد. در واقع مهره یک گردن ساختاری شبیه مفصل گوی و کاسه‌ای شانه و لگن دارد.اگر هنگام پایین آوردن سر، جمجمه را از روی مهره یک حرکت دهید و از جلو آوردن گردن خودداری کنید.همان 5 کیلوگرم وزن طبیعی بر ستون فقرات وارد می‌شود و احتمال بروز آسیب کاهش می‌یابد.

کم‌خوابی با افزایش ترشح هورمون کورتیزول (هورمون استرس) می‌تواند باعث بروز یا تشدید دردهای اسکلتی- عضلانی شود. نحوه خواب و استفاده از باش مناسب نیز در پیشگیری از درد گردن اهمیت بالایی دارد


مشکلات عضلانی و آسیب در لیگامان‌ها و تاندون‌ها


درد گردن می‌تواند در مشکلات عضلانی ریشه داشته باشد.کشیدگی و گرفتگی در عضلات، ضربه، رگ به رگ شدن و آسیب ویپلش همگی می‌توانند باعث درد در عضلات  تاندون‌های گردن شوند.هر یک از این مشکلات، راه‌های درمانی خاص خود را دارند.

برای مثال در مورد آسیب ویپلش باید برای ثابت نگه داشتن گردن و کمک به ترمیم پارگی‌های عضله یا رباط از کلار  استفاده کرد. بعد از اتمام دوره استفاده از گردن‌بند نیز باید با کمک درمان کایروپراکتیک، دامنه حرکتی را دوباره به تکامل رساند.زیرا ثابت ماندن گردن در کلار منجر به کوتاهی عضله‌ها، تاندون‌ها و رباط‌های گردن و محدود شدن دامنه حرکتی آن‌ها می‌شود.از آنجایی که بافت رباط خونرسانی ضعیف‌تری دارد، ترمیم آن مدت بیشتری طول می‌کشد اما تاندون بین عضلات قرار گرفته.


بیماری‌های مادرزادی

دردهای گردن در بعضی موارد می‌توانند ناشی از بیماری‌ها یا اختلالات ساختاری مادرزادی باشند.هرچقدر این بیماری‌ها در سنین پایین‌تر تشخیص داده شوند.درمان آن‌ها با موفقیت بیشتری همراه خواهد بود.اگرچه ممکن است افراد مبتلا به بیماری‌های مادرزادی در سنین پایین دچار دردهای شدید نشوند.

با بالا رفتن سن احتمال شدت یافتن درد بالا می‌رود. عواملی مثل عادت‌های نادرست روزمره، افزایش یا کاهش قوس طبیعی گردن انحراف جانبی گردن، چرخش در مهره‌ها، آرتروز...


روماتیسم مفصلی

روماتیسم مفصلی نوعی بیماری خودایمنی است که منجر به تخریب مفاصل می‌شود.در این بیماری معمولاً مهره 1 و 2 گردن (مفصل اطلسی محوری) درگیر می‌شوند و سر و گردن ثبات خود را از دست می‌دهند.افراد مبتلا به روماتیسم باید تحت درمان متخصص روماتولوژی قرار بگیرند.برای کمک به بهبود و جلوگیری از پیشرفت عوارض مفصلی بیماری نیز می‌توانند از درمان‌های غیرجراحی مثل فیزیوتراپی کمک بگیرند.


فراخوانی نادرست عضلات

گاهی اوقات درد گردن به علت تداوم در فراخوانی نادرست عضلات ایجاد می‌شود.برای حرکت دادن اعضای مختلف بدن، ابتدا یک فرمان از مغز صادر می‌شود.برای اجرای این فرمان، گروه‌های عضلانی مختلف باید به ترتیب خاصی منقبض شوند. برای مثال دست بالا برود یا گردن به سمت چپ یا راست تکان بخورد.

حال اگر فراخوانی عضلات به ترتیب درست انجام نشود و فرد بدون آگاهی از این موضوع عضلات خود را حرکت دهد.در مکانیسم حرکتی اختلال ایجاد می‌شود و این اختلال به مرور زمان در اندام مربوط درد ایجاد می‌کند.برای آگاهی از فراخوانی درست عضلات و اصلاح اختلالات آن می‌توانید با افراد متخصص در پزشکی ورزشی و علم بیومکانیک مشورت داشته باشید.


استرس و اضطراب

استرس، اضطراب، عصبانیت و فشارهای روانی با افزایش ترشح هورمون کورتیزول از غدد فوق کلیوی.می‌توانند باعث بروز یا تشدید درد در نواحی مختلف بدن مثل گردن شوند.کورتیزول که با نام «هورمون استرس» شناخته می‌شود، در شرایط مناسب می‌تواند مفید باشد.

برای مثال وقتی فرد در وضعیت فرار یا مبارزه قرار می‌گیرد.بدن با افزایش ترشح این هورمون به نجات او کمک می‌کند. کورتیزول باعث افزایش جریان خون، ضربان قلب، ظرفیت تنفس و قدرت عضلات می‌شود.

حال اگر فرد به طور مکرر در وضعیت‌های استرس‌زا قرار بگیرد، کورتیزول همچنان در بدنش ترشح می‌شود و التهاب و تخریب را در بدن بالا می‌برد.در این شرایط احتمال بروز دردهای اسکلتی- عضلانی بالا می‌رود. درد گردن ناشی از استرس را می‌توان با فعالیت‌های آرام‌بخش مثل مدیتیشن و ورزش‌هایی مثل یوگا بهبود بخشید.


دردهای عصبی (رادیکولوپاتی)

رادیکولوپاتی به علت تحت فشار قرار گرفتن ریشه‌های اعصاب در ستون فقرات ایجاد می‌شود. این اختلال می‌تواند منجر به علائمی مثل درد، ضعف، گزگز و بی‌حسی در گردن و اندام‌های مرتبط با عصب شود. درگیری و فشار بر ریشه‌های عصب به دلیل عوامل مختلف مثل بیرون‌زدگی دیسک، زائده‌های استخوانی ناشی از آرتروز، تنگی کانال نخاع، وجود توده و... اتفاق می‌افتد.


اختلالات مغزی

بیماری‌هایی مثل ام‌اس، ای‌ال‌اس (S، L، A)، پی‌ال‌اس (S، L، P)، پارکینسون و... موارد بالا از گروه بیماری‌های مربوط به مغز و اعصاب هستند.که می‌توانند باعث درگیری اعصاب، درد و از دست دادن کنترل عضلات در نواحی مختلف از جمله گردن شوند.اگرچه پیشرفت این بیماری‌ها غیرقابل اجتناب است.

با ورزش درمانی می‌توان به حفظ تعادل و محافظت از ساختار اسکلتی- عضلانی در افراد مبتلا کمک کرد و سرعت پیشرفت بیماری را کاهش داد.کمبود ویتامین‌ها و مواد مغذی مثل ویتامین D، ویتامین B، کلسیم، پتاسیم، منیزیم و ...توضیح اینکه از دیگر عواملی است که می‌تواند در بروز دردهای اسکلتی- عضلانی از جمله درد ناحیه گردن نقش داشته باشد


اختلالات نخاعی


اختلالات نخاعی یکی دیگر از عوامل دردهای گردنی هستند. بیماری‌های نخاعی، مایلوپاتی (آسیب نخاع بر اثر فشار)، ضربه و تومورهای بدخیم و خوش‌خیم.در نخاع می‌توانند سیستم اعصاب را درگیر کنند و باعث ایجاد درد شوند.هریک از این بیماری‌ها درمان خاص خود را دارند؛ از جمله دارودرمانی، شیمی‌درمانی، جراحی و ...

در نهایت نیز می‌توان با کمک درمان کایروپراکتیک، فیزیوتراپی و تقویت عضلات، ساختار اسکلتی این بیماران را تحت محافظت قرار داد. تنگی کانال نخاع یکی دیگر از دلایل درد گردن است که بر اثر عوامل مختلف ایجاد می‌شود؛.مثل بیرون‌زدگی دیسک‌های بین مهره‌ای، سرخوردگی مهره‌ها،.

آرتروز ستون فقرات، کاهش فاصله بین مهره‌ها، توده‌های خوش‌خیم و بدخیم و... .علائم تنگی کانال نخاع و فشار بر ریشه‌های عصب را می‌توان با درمان‌های دستی، حرکات ورزشی و اصلاحی و ... بهبود بخشید.

محتوای پست ها و مطالب این وب سایت، توسط کاربران آن، تهیه و تولید می شود، به همین دلیل تیم مجله میترا مسئولیتی در قبال محتوای منتشر شده، نخواهد داشت
کلمات کلیدی : درد گردن ، عوامل درد گردن ، درمان درد گردن
برای ارسال نظر و یا سوال، لطفا ابتدا به حساب کاربری تان وارد شوید


تبلیغ با میترا نت