دسته بندی پست ها
پست های اسپانسرپیشنهاد سردبیرتازه ترین پست هاپر بازدید ترین پست هامحبوب ترین پست هازیبایی، بهداشت و سلامتتغذیه و آشپزیعلمی و آموزشیروزانه و اجتماعیخانه و خانوادهتکنولوژی و فناوریطنز و داستانیتاریخی و گردشگریعکس و کاریکاتوراینترنت و کامپیوترفلسفی و اخلاقیبازی و سرگرمیخلاقیت و نوآوریفرهنگی و هنریفیلم و سریالاقتصادی و مالیگرافیک و طراحیورزشی و تندرستی
1

مجله میترا

English
ورود به حساب ثبت نام
English خروج پیشخوان پرداخت آنلاین



علت حالت تهوع بعد از ورزش چیست؟

پست های بیشتر از دسته ورزشی و تندرستی

بعد از تمرینات خوب و سختی که موجب ترشح اندورفین زیاد در بدن‌تان شده‌اند؛ می‌دانید که باید حال خوبی داشته باشید اما چرا گاهی بعد از تمرین حالت تهوع به شما دست می‌دهد؟
گزارش تخلف دوست داشتم ( 5 ) بنچاق !
نویسنده : behnam92 شماره پست : 27533 تاریخ انتشار : 1398/01/08
آخرین کاربرانی که این پست را دوست داشتند : vashty , ns6200 , hoomanz , bargh , yaser ,
بعد از تمرینات خوب و سختی که موجب ترشح اندورفین زیاد در بدن‌تان شده‌اند؛ می‌دانید که باید حال خوبی داشته باشید اما چرا گاهی بعد از تمرین حالت تهوع به شما دست می‌دهد؟ گاهی هم ممکن است حالت تهوع بعد از ورزش سنگین پیش بیاید، مانند هنگام انجام اسکوات از پشت ناگهان احساس کنید آنقدر حال‌تان بد است که دارید بالا می‌آورید. این پدیده‌ی رایج، حالت تهوع ناشی از ورزش نام دارد که آزاردهنده اما طبیعی است و هیچکس دوست ندارد دچارش شود اما قابل پیشگیری است. این اتفاق برای خانم‌ها بیشتر ممکن است روی بدهد تا آقایان. در این مطلب از مجله علم ورزش برای‌تان می‌گوییم چرا چنین حالتی روی می‌دهد، چه زمانی نگران کننده است و چه باید بکنید.


اول باید بدانید که حالت تهوع بعد از ورزش به این معنی نیست که ورزیده نیستید

این باور اشتباه وجود دارد که حالت تهوع یا استفراغ حین یا بعد از ورزش نشان دهنده‌ی ضعیف بودن یا ورزیده نبودن است اما این درست نیست. از ورزشکاران مبتدی گرفته تا قهرمانان المپیک یا ورزشکاران استقامتی، هر کسی می‌تواند دچار این حالت شود.حالت تهوع بعد از ورزش واقعا ربطی به شرایط ورزشی‌تان ندارد. مطالعه‌ی کوچکی که در سال 2001 انجام شد؛ نشان داد بالا بردن سطح فیتنس نتوانسته بود حالت تهوع ناشی از ورزش را کاهش بدهد.


پس حالت تهوع بعد از ورزش نشانه چیست؟

کارشناسان می‌گویند سیستم گوارشی شما علت این اتفاق است. ورزش، در سیستم گوارش تداخلاتی ایجاد می‌کند که می‌تواند منجر به علائمی چون حالت تهوع، استفراغ و احساس ناخوشی شود.


وقتی شدت تمرین را بالا می‌برید، گوارش‌تان تحت فشار قرار می‌گیرد

وقتی که ورزش و تمرین می‌کنید، جریان خون به سمت عضلات فعال و ارگان‌های حیاتی که فعالیت زیادی می‌کنند، مانند قلب و ریه‌ها و مغز بیشتر می‌شود. یعنی خون کمتری در اندام‌های گوارشی در جریان است که می‌تواند مانند ترمزی در فرایندهای گوارشی در معده‌تان عمل کند. این پروسه از لحاظ حیاتی مهم است. در چنین شرایطی هضم و گوارش غذا در مرحله‌ی دوم الویت قرار می‌گیرد تا فشار وارد بر بدن تعدیل شود.

اما در دنیای امروز که ورزش و تمرین بیشتر جنبه‌ی تفریح به خود گرفته است، این اتفاق می‌تواند عوارض واقعا ناخوشایندی به جا بگذارد. بعضی از تمرین‌ها باعث می‌شوند که جریان خون در سیستم گوارش‌تان خیلی کمتر شود. هر چه بیشتر خون از گوارش‌تان فاصله بگیرد، علائم شدیدتری را تجربه خواهید کرد. عضلات پایین تنه بزرگ‌ترند، مانند عضلات چهار سر ران و همسترینگ‌ها، و روزی که قرار است روی عضلات پایین تنه کار کنید بیشتر ممکن است دچار حالت تهوع ناشی از ورزش شوید. تمرینات تناوبی با شدت بالا نیز می‌توانند این واکنش را تشدید کنند.


بنابراین قبل از ورزش چه بخوریم؟

تمرکزتان را روی پروتئین کم چرب و کربوهیدرات‌های پیچیده بگذارید که می‌توانند تمرینات‌تان را به خوبی سوخت رسانی کنند. یک برش نان تست کامل با کره بادام، یک عدد موز با ماست یونانی کم چرب و یا پنیر و یک تکه گوشت بوقلمون گزینه‌های خوبی هستند.دهیدراسیون نیز عامل احتمالی دیگری است که می‌تواند تهوع ناشی از ورزش را پدید بیاورد. بدن حین ورزش، از طریق عرق آب و مایعات زیادی از دست می‌دهد. بنابراین ننوشیدن آب کافی پیش از تمرین می‌تواند علائم را بدتر کند. راه حل این مشکل نیز ساده است: در طول روز مکررا و به طور منظم آب بنوشید.


درمان حالت تهوع بعد از ورزش چیست؟

اگر دچار حالت تهوع حین ورزش شدید؛ نباید به آن بی‌توجه باشید. در اغلب موارد، حالت تهوع، سیگنال بدن برای اعلام این است که خیلی به بدن فشار وارد می‌کنید یا اینکه بین ست‌ها به اندازه کافی استراحت نکرده‌اید. برای تسکین حالت تهوع‌تان، از شدت تمرین کم کرده و سعی کنید با سرعت کم یا متوسط کمی راه بروید. اگر فورا دست از تمرین بکشید، حالت تهوع‌تان بدتر می‌شود زیرا یک تغییر بزرگ و ناگهانی در عرض مدت بسیار کوتاهی در جریان خون پیش می‌آید.

به همین دلیل است که خیلی از دونده‌ها بعد از عبور از خط پایان به راه رفتن ادامه می‌دهند. اگر در یک کلاس فیتنس گروهی هستید می‌توانید تا آبخوری بروید یا تمرین را متوقف کنید و درجا راه بروید. حرف آخر اینکه حالت تهوع ناشی از ورزش ابدا شوخی نیست اما اگر گهگاه روی می‌دهد و همراه با علائمی مانند تب، گرفتگی شدید عضله، درد در قفسه سینه، عدم تعریق و یا ادرار تیره رنگ نیست (اینها علائم بیماری خطرناکی به نام رابدومیولیز هستند) پس چیزی برای نگرانی وجود ندارد. اما اگر مدام حین ورزش دچار حالت تهوع می‌شوید باید با پزشک‌تان این موضوع را مطرح کنید تا علت را پیدا کنید. از شدت تمرین‌تان نیز کم کنید چون ممکن است بیش از حد تمرین می‌کنید و بدن‌تان پیام می‌دهد که تمرین را سبُک‌تر کنید.     

محتوای پست ها و مطالب این وب سایت، توسط کاربران آن، تهیه و تولید می شود، به همین دلیل تیم مجله میترا مسئولیتی در قبال محتوای منتشر شده، نخواهد داشت
کلمات کلیدی : تهوع ناشی از ورزش ، سرگیجه در ورزش ، ضعف در ورزش
برای ارسال نظر و یا سوال، لطفا ابتدا به حساب کاربری تان وارد شوید


تبلیغ با میترا نت