دسته بندی پست ها
پست های اسپانسرپیشنهاد سردبیرتازه ترین پست هاپر بازدید ترین پست هامحبوب ترین پست هازیبایی، بهداشت و سلامتتغذیه و آشپزیعلمی و آموزشیروزانه و اجتماعیخانه و خانوادهتکنولوژی و فناوریطنز و داستانیتاریخی و گردشگریعکس و کاریکاتوراینترنت و کامپیوترفلسفی و اخلاقیبازی و سرگرمیخلاقیت و نوآوریفرهنگی و هنریفیلم و سریالاقتصادی و مالیگرافیک و طراحیورزشی و تندرستی
1

مجله میترا

English
ورود به حساب ثبت نام
English خروج پیشخوان پرداخت آنلاین



اصول مقاله نویسی

پست های بیشتر از دسته علمی و آموزشی

طراحی و نگارش یک مقاله به صورت اصولی و منطقی، به معنی بررسی فرضیه و پیش‌بینی جوانب مورد نیاز خواننده است. در واقع نگارنده‌ی یک مقاله‌ی ‌علمی تلاش می‌کند تا با توضیح و تشریح بیشتر مباحث، خواننده را به درک درستی از موضوع برساند
گزارش تخلف دوست داشتم ( 3 ) بنچاق !
نویسنده : shirind شماره پست : 27232 تاریخ انتشار : 1397/12/15
آخرین کاربرانی که این پست را دوست داشتند : hoomanz , vashty , vahid62 ,
نوشتن یک مقاله‌ی علمی به معنی کنار هم قرار دادن مجموعه‌ای از ایده‌ها در کنار یکدیگر و ایجاد یک نظریه جدید است. معمولا مقالات علمی به صورت خطی نوشته می‌شوند، یعنی در هر مقاله تنها یک نظریه مطرح می‌شود و نویسنده‌ی مقاله‌ی علمی تلاش می‌کند ایده و دیدگاه خود را به گونه‌ای برای خواننده مطرح کند که قابل درک باشد. ساختار، از جمله بخش‌های کلیدی و مهم در هر مقاله‌ی علمی است. موفقیت ساختار یک مقاله در گروی اهمیت دادن به منطق خواننده است.

در این مقاله بخوانید که چطور یک مقاله علمی موفق بنویسیم.هدف از هر مقاله روی ساختار آن تاثیر می‌گذارد. در واقع هدف مقاله تعیین می‌کند که چه اطلاعاتی باید به خواننده داده شود و این اطلاعات باید با چه ترتیبی در اختیار او قرار بگیرند تا بهترین درک از مطلب را به اون بدهند. ساختار هر مقاله‌ی علمی، بر اساس فرضیه‌ی ابتدایی نویسنده شکل می‌گیرد. اگرچه اصولی برای ایجاد یک مقاله‌ی کلاسیکِ مشخص وجود دارد اما نمی‌توان برای همه‌ی مقالات یک نسخه‌ی مشابه پیچید.


قسمت‌های مختلف مقاله
 
هر مقاله دارای اطلاعات مختلفی است، که در بخش‌های مشخصی قرار می‌گیرند. حتی مقالاتِ کوتاه نیز بخش‌های متنوعی دارند: معرفی بحث یا همان مقدمه، تحلیل داده‌ها، نظریه‌ی انتقادی و نتیجه‌گیری. جایگاه قرارگیری مقدمه و نتیجه‌گیری بر خلاف دیگر بخش‌های مقاله همواره ثابت است. برای مثال، نظریه‌ی انتقادی ممکن است در یک پاراگراف و به عنوان یک بخش مجزا ارائه و توضیح داده شود. این بخش ممکن است در ابتدای مقاله یا قبل از بخش نتیجه‌گیری نوشته شود.

پیشینه‌ی تحقیق (بافت تاریخی یا اطلاعات زندگی‌نامه‌ای، خلاصه‌ای از تئوری‌های مرتبط یا انتقادی، تعریف واژگان کلیدی) اغلب در ابتدای مقاله بین بخش مقدمه و اولین بخش تحلیلی نوشته می‌شود، اما گاهی نیز در جایی آورده می‌شود که معمولا ارتباط بیشتری با آن بخش دارد. فکر کردن در مورد بخش‌های مختلف مقاله در جهت پاسخ‌گویی به سوالاتی است که در هنگام مطالعه به ذهن خواننده خطور می‌کند (معمولا در حین خواندن هر مقاله‌ای، سوالاتی در ذهن مخاطب ایجاد می‌شود. اگر مخاطب با خواندن مقاله هیچ سوالی به ذهنش نرسد، یعنی مقاله بسیار ساده و پیشِ‌پا افتاده بوده است و در واقع اطلاعات ارائه شده در آن به‌قدری بدیهی بوده که هیچ جرقه‌ای را در ذهن مخاطب روشن نکرده است


چه چیزی؟

چه چیزی؟ اولین سوالی که در ذهن خواننده ایجاد می‌شود این است: چه چیزی؟ چه شواهدی وجود دارد که نشان می‌دهد نمونه‌های توصیف‌شده در مقاله‌ی شما یک واقعیت عینی است؟ برای پاسخ به این سوال، شما باید با بررسی مدارک و شواهد، ادعا یا فرضیه‌ی مطرح شده در مقاله را اثبات نمایید. بخشِ پاسخ به «چه چیزی» یا «اثبات و ارائه‌ی شواهد» اغلب در ابتدای مقاله درست بعد از بخش مقدمه می‌آید. نقطه شروع نگارش هر مقاله، درست زمانی است که گزارشی از مشاهدات خود ارائه می‌کنید. توجه داشته باشید: این بخش نباید بیش از یک سومِ کل مقاله را شامل شود.

عدم رعایت این نکته باعث می‌شود، مقاله‌ی شما انسجام کافی را نداشته باشد و خیلی کوتاه و یا خیلی توصیفی به نظر برسد. چگونه؟ خواننده یک مقاله‌ی علمی دوست دارد بداند آیا استدلال‌های مطرح شده در این مقاله در همه‌ی موارد صدق می‌کند؟ سوالی که معمولا خواننده برای رسیدن به این پاسخ از خود می‌کند، این است: چگونه؟ چگونه در این مقاله نظریه‌ی انتقادی به چالش کشیده می‌شود؟ چگونه معرفی گزینه‌های ابتدایی، روش جدید در جستجوی مدارک و شواهد، و منابع دیگر- بر فرضیه‌ی مطرح شده‌ی شما تاثیر می‌گذارد؟ در حالت معمولی، یک مقاله، حداقل شامل یک بخش برای پاسخ به این سوالات است (با توجه به اینکه در این بخش سعی می‌شود، به سوالات پیچیده‌ی خواننده پاسخ داده شود، می‌توانیم آن را بخش یافته‌ها بنامیم. این بخش معمولا بعد از بخش «چه چیزی» می‌آید، اما توجه داشته باشید، ممکن است بسته به طول هر مقاله، بحث گسترش یابد و نظریه‌ی انتقادی نیز ممکن است در جای دیگری از مقاله ذکر گردد.


چگونه؟

خواننده یک مقاله‌ی علمی دوست دارد بداند آیا استدلال‌های مطرح شده در این مقاله در همه‌ی موارد صدق می‌کند؟ سوالی که معمولا خواننده برای رسیدن به این پاسخ از خود می‌کند، این است: چگونه؟ چگونه در این مقاله نظریه‌ی انتقادی به چالش کشیده می‌شود؟ چگونه معرفی گزینه‌های ابتدایی، روش جدید در جستجوی مدارک و شواهد، و منابع دیگر- بر فرضیه‌ی مطرح شده‌ی شما تاثیر می‌گذارد؟ در حالت معمولی، یک مقاله، حداقل شامل یک بخش برای پاسخ به این سوالات است (با توجه به اینکه در این بخش سعی می‌شود، به سوالات پیچیده‌ی خواننده پاسخ داده شود، می‌توانیم آن را بخش یافته‌ها بنامیم. این بخش معمولا بعد از بخش «چه چیزی» می‌آید، اما توجه داشته باشید، ممکن است بسته به طول هر مقاله، بحث گسترش یابد و نظریه‌ی انتقادی نیز ممکن است در جای دیگری از مقاله ذکر گردد.


چرا؟


خواننده‌ی مقاله دوست دارد در مورد چرایی مطرح شدن این پرسش از سوی شما اطلاعاتی داشته باشد و اصولاً چرا باید این موضوع برای افراد دیگر نیز مهم باشد؟ این سوال معانی ضمنی بیشتری از فرضیه‌ی مطرح شده را در اختیار مخاطب قرار می‌دهد و به خواننده این امکان را می‌دهد تا به درک درستی از مطلب برسد. در پاسخ به پرسش «چرا»، موضوعاتی تشریح می‌شود که برای شما اهمیت بیشتری دارد. اگرچه بهتر است، در مقدمه‌ی مقاله به این بحث اشاره کنید، اما پاسخ کامل آن در این بخش که تقریبا بخش نهایی مقاله نیز هست، داده می‌شود. به خاطر داشته باشید، اگر به این پرسش پاسخ مستدل و کاملی داده نشود، مقاله از نظر خواننده نه تنها کامل نیست، بلکه بی‌معنی است و مطمئنا جذابیتی برای افراد دیگر نخواهد داشت

محتوای پست ها و مطالب این وب سایت، توسط کاربران آن، تهیه و تولید می شود، به همین دلیل تیم مجله میترا مسئولیتی در قبال محتوای منتشر شده، نخواهد داشت
کلمات کلیدی : اصول مقاله نویسی ، نگارش یک مقاله علمی ، مقاله علمی
 به خاطر همین مقاله دادن،از خیر ارشد گرفتن گذشتم.خیلی دنگ و فنگ داره.
برای ارسال نظر و یا سوال، لطفا ابتدا به حساب کاربری تان وارد شوید


تبلیغ با میترا نت