شایدسیاره نهم منظومه شمسی چیزی به جز سیاره باشد!

جایی در خارج از منظومۀ خورشیدی، کمی دورتر از مدار نپتون، اتفاق مبهمی در حال روی دادن است. چند شی به طور متفاوتی در حال چرخش هستند و ما نمی دانیم چرا...
نویسنده : Sepehr141 شماره پست : 26553 تاریخ انتشار : 1397/11/17
آخرین کاربرانی که این پست را دوست داشتند : shirin75 , Bostodl ,
فرضیه اصلی موجود در این زمینه این است که یک شیء نامرئی به نام “سیاره نهم” می تواند در این رویدادها نقش داشته باشد؛ با توجه به این فرضیه اخترشناسان به شدت به دنبال این سیاره هستند. اما هم اکنون فیزیکدانان توضیح جایگزینی را ارائه نموده‌اند که به نظر قابل اعتمادتر می آید. به جای یک جسم بزرگ، ممکن است یک بی‌ثباتی مداری توسط نیروی گرانش ترکیبی ساتع شده از تعدادی از اجرام کمربند کویپر یا اشیای فرانپتونی(TNOs) ایجاد شده باشد.

اگر این تئوری به نظرتان آشنا می آید، به این دلیل است که محققانی بنام سفیلین و توما اولین کسانی نیستند که به این ایده فکر نموده‌اند – اما محاسبات آنها اولین محاسباتی است که ویژگی‌های قابل توجه این مدارهای عجیب را با توجه به هشت سیاره دیگر ِ موجود در منظومه شمسی توضیح می دهد.

اولین فرضیه موجود در رابطه با سیاره نهم برای اولین‌بار در سال 2016 ارائه شد. اخترشناسانی که در حال مطالعه یک سیاره کوتوله در کمربند کوئیپر بودند، متوجه شدند که چندین جرم فرانپتونی از تاثیر گرانشی قوی غول‌های گازی منظومه شمسی جدا شده‌اند و دارای مدارهای حلقوی عجیب و غریبی هستند که از بقیه کمربند کویپر متفاوت است. اما مدار این شش چیز هم به صورتی دسته‌بندی شده بود، که به نظر تصادفی نمی آمد. به نظر می رسید که چیزی آنها را در چنین موقعیتی قرار داده است.

با توجه به مدل‌سازی، یک سیاره غول‌پیکر قدیمی می تواند این اختلال را در مدار این اجرام ایجاد کند. لکن تاکنون، این سیاره از نظرها پنهان مانده – و به نظر عجیب و غریب می آید، زیرا چالش‌های فنی قابل توجهی برای دیدن این شیء تاریک وجود دارد، به همین دلیل دانشمندان نتوانسته‌اند فرضیه‌های دیگر را اثبات کنند. فرضیۀ وجود سیاره نهم جذاب است، اما اگر سیاره نهم وجود داشته باشد، تاکنون توانسته از نظرها پنهان بماند با این حال تیم محققان هنوز هم به دنبال توضیح چرخه‌های عجیب و غریب اجرام فرانپتونی هستند. جزئیات بیشتر این پژوهش در arXiv منتشر شده است.

کلمات کلیدی : سیاره نهم ، منظومه شمسی ، اخبار نجومی
 مطالغه در مورد منظومه شمسی واقعا شگفت آوره.