دسته بندی محتوا
پست های اسپانسرتازه ترین پست هاپر بازدید ترین پست هامحبوب ترین پست هابهداشت و سلامتتغذیه و آشپزیعلمی و آموزشیروزانه و اجتماعیخانه و خانوادهتکنولوژی و فناوریطنز و داستانیتاریخی و گردشگریعکس و کاریکاتوراینترنت و کامپیوترفلسفی و اخلاقیبازی و سرگرمیخلاقیت و نوآوریفرهنگی و هنریفیلم و سریالگرافیک و طراحیورزشی و تندرستی
1

مجله میترا

English
ورود به حساب ثبت نام
English خروج پیشخوان پرداخت آنلاین



اشنایی با ساز رباب
پست های بیشتر از دسته فرهنگی و هنری

رباب جزو سازهای زهی مضرابی است که بومی استانهای شرقی ایران،خاصه سیستان و بلوچستان می باشد. امروزه به جهت نقصان در سازهای بم ( Base ) در موسیقی ایران حضور رباب شکل پررنگتری به خود گرفته است.
گزارش تخلف دوست داشتم ( 5 ) بنچاق !
نویسنده : 001mohammad شماره پست : 25574 تاریخ انتشار : 1397/10/16
آخرین کاربرانی که این پست را دوست داشتند : ns6200 , Royal2018 , vashty , hoomanz , zozozo ,
این ساز دارای دو گروه گوشی می باشد:

۱. گوشی های مربوط به سیم های اصلی در قسمت سر پنجه
۲. گوشی های مربوط به سیم های فرعی بر روی کاسه

رباب جزو سازهای زهی مضرابی است که خاصه سیستان و بلوچستان می باشد.


اجزای اصلی رباب عبارتند از:

کاسه طنینی: شامل 2 قسمت کاسه و سینه است. کاسه تو خالی و بزرگ‌تر است و بر دهانه آن پوست قرار می گیرد. در دو طرف بالای این کاسه که به سمت سینه می رود، دو فرو رفتگی وجود دارد که باعث می شود کاسه دو قسمتی به نظر آید. در ساخت برخی رباب ها این دو فرو رفتگی کمی بالاتر، بین کاسه و سینه ایجاد شده اند.

سینه: سینه جعبه ای است تو خالی و تقریبا مثلثی شکل، به طول تقریبی کاسه ساز که از یک طرف هم عرض کاسه در محل اتصال و از یک طرف هم عرض دسته در محل اتصال به سر پنجه است. سطح سینه با صفحه ای چوبی که تراش نازکی خورده پوشیده شده است. در نوع شهری رباب چون از وترهای واخوان استفاده نمی شود، گوشی های کوچک سطح جانبی آن، تزیینی به نظر می رسد و سوراخ‌های آن که برای عبور وترهای واخوان ایجاد شده اند به خاطر خروج بهتر صدا از جعبه طنینی، باز می ماند.


ابداعات و اصلاحات جدید روی رباب

بعد از این که استاد ابراهیم قنبری مهر اصلاحاتی در ساز رباب به جهت افزایش وسعت صدا و سهولت در نوازندگی انجام دادند (نصب گریپ، قرار دادن پرده فلزی، کم کردن عرض و ضخامت دسته و ... ) با توجه به نیازهای نوازندگان و مشکلاتی که آنها در ربابهای موجود اشاره می کردند و بررسی و تحقیق روی ربابهای محلی و اصیل، یک سری تغییرات و اصلاحات در جهت رسیدن به صدایی با کیفیت بیشتر و نزدیک به صدای اصیل و نوازندگی راحت تر انجام شد که عبارتند از :

۱– چون این ساز اساساً یک ساز بم با حجم صدای زیاد می باشد لذا یک شبکه در حد فاصل بین گریپ و پوست خور نصب شد. طرح شبکه پس از چند بار تجدیدنظر به شکلی که در عکس مشاهده می کنید اجرا می شود.

۲ – برای افزایش بیشتر وسعت صدای رباب طرحی آماده گردید که گریپ تا قسمت ابتدائی پوست خور امتداد یافته و شبکه به دو طرف آن منتقل شد. در این طرح وسعت صدای رباب با 3 سیم ملودی (سیم اصلی) تقریباً 5/2 اکتاو و در ربابهایی با 4 سیم ملودی تقریباً 3 اکتاو می باشد.

۳ – استاد قنبری مهر به جهت سهولت نوازندگی رباب از طول کاسه رباب (قسمتی که واخوان ها روی آن نصب می شود) کم کرده و به همان اندازه به طول دسته اضافه نموده بودند که در این حالت 7 عود گوشی و اخوان روی کاسه نصب می شود لذا برای رسیدن به تعداد 13 عدد گوشی و اخوان در اندازه آلتو و 15 عدد گوشی و اخوان در شاه رباب (سایز باس) گوشی ها در دو ردیف نصب شدند.

۴ – برای سهولت در نوازندگی قطعه ای چوبی با فرم مخصوص در محل تماس ساعد نوازنده با لبه کاسه نصب گردید.

محتوای پست ها و مطالب این وب سایت، توسط کاربران آن، تهیه و تولید می شود، به همین دلیل تیم مجله میترا مسئولیتی در قبال محتوای منتشر شده، نخواهد داشت
کلمات کلیدی : اشنایی با ساز رباب ، ساز رباب ، سازهای زهی مضرابی ،
برای ارسال نظر و یا سوال، لطفا ابتدا به حساب کاربری تان وارد شوید



تبلیغ با میترا نت