دسته بندی پست ها
پست های اسپانسرپیشنهاد سردبیرتازه ترین پست هاپر بازدید ترین پست هامحبوب ترین پست هازیبایی، بهداشت و سلامتتغذیه و آشپزیعلمی و آموزشیروزانه و اجتماعیخانه و خانوادهتکنولوژی و فناوریطنز و داستانیتاریخی و گردشگریعکس و کاریکاتوراینترنت و کامپیوترطبیعت، حیوانات و محیط زیستفلسفی و اخلاقیبازی و سرگرمیخلاقیت و نوآوریفرهنگی و هنریفیلم و سریالاقتصادی و مالیگرافیک و طراحیورزشی و تندرستی
1

مجله میترا

English
ورود به حساب ثبت نام
English خروج پیشخوان پرداخت آنلاین



آیا پاستا چاق کننده است؟

پست های بیشتر از دسته تغذیه و آشپزی

پاستا برای سلامتی مفید است؟ می تواند غذای سالمی برای افراد باشد؟ پاسخ به این سوال شما را شگفت زده خواهد کرد.
گزارش تخلف دوست داشتم ( 13 ) بنچاق !
نویسنده : ns6200 شماره پست : 25349 تاریخ انتشار : 1397/09/21
آخرین کاربرانی که این پست را دوست داشتند : Royal2018 , shirind , yaser , hoomanz , mahvash , tanhaa , sara72dalir , misskara , saleh , Faren , fzqueen ,
یکی از سوالات مهمی که بیشتر افراد به دنبال پاسخ آن هستند این است: آیا پاستا می تواند غذای سالمی برای بدن باشد؟ همانند سایر کربوهیدرات های فرآوری شده همچون بیشتر غلات، نان ها و مواد غذایی پخته شده، پاستا نیز به هنگام کاهش وزن می تواند یک ماده غذایی مشکل ساز باشد. در صورتی که خواندن مقالات طولانی را دوست ندارید پاسخ کلی این است: خوردن یک وعده پاستا در هفته در کنار یک رژیم غذایی با شاخص گلیسمی پایین نه تنها چاق کننده نیست بلکه میتواند برای کاهش وزن هم مفید باشد اما در صورتی که رژیم غذایی فعلی شما سرشار از کربوهیدرات های فرآوری شده و تصفیه شده است اضافه کردن پاستا میتواند یک اشتباه استراتژیک باشد.


آیا عاشق پاستا هستید؟

پس رژیم غذایی خود را اصلاح کنید و از هفته ای یک وعده پاستای خوشمزه لذت ببرید. آیا پاستا غذای سالمی است؟ واقعیت این است که در دهه های اخیر پاستا علی رغم اینکه سالیان طولانی ماده غذایی مفیدی در ایتالیا و سایر کشورها بوده ، به خاطر نقشی که در چاقی دارد مورد سرزنش افراد قرار گرفته است. اگر عاشق پاستا هستید، ممکن است به دنبال این موضوع باشید که آیا پاستا ماده غذایی سالمی است؟ ممکن است برای بدن بد باشد؟ یکی از مطالعات انجام شده در سال های اخیر به دنبال یافتن پاسخ این سوال بوده است. یافته های موجود از این تجزیه و تحلیل بیشتر افراد به خصوص آن هایی که رژیم غذایی کم کربوهیدراتی همچون رژیم سرخپوشان و کتوژنیک را دنبال می کردند بسیار شگفت زده کرد.


آیا پاستا ماده غذایی سالمی است؟

یافته های علمی در این باره چه می گویند؟ یکی از مطالعات مروری انجام شده در سال ۲۰۰۸، اثر خوردن پاستا را مورد بررسی قرار داد و صنعت رژیم غذایی و تولید پاستا را متحول نمود. این مطالعه در مجله BMJ منتشر شد و یافته های آن در برگیرنده ۲۵۰۰ شرکت کننده بود که در ۲۹ گروه تصادفی کنترل شده تقسیم بندی شده بودند. هدف از این تجزیه و تحلیل تعیین این موضوع بود که قرار دادن پاستا در رژیم غذایی با شاخص گلیسمی پایین چگونه بر روی وزن بدن و نشانگرهای چاقی در بزرگسالان تاثیر دارد.


شاخص گلیسمی:

این شاخص غذاها را بر اساس سرعت تبدیل شدن‌شان در بدن به گلوکز  دسته بندی میکند و با عددی بین ۱ تا ۱۰۰ نمایش داده میشود. غذاهایی که گلیسمی کمتری داشته باشند سالم تر از غذاهای با شاخص گلیسمی بالاتر است. مطالعه بر روی پاستا چه اطلاعاتی در اختیار افراد قرار می دهد؟ پاستا می تواند برای کاهش وزن مناسب باشد؟ پاستا می تواند ماده غذایی سالمی باشد؟ آیا مصرف این ماده غذایی می تواند در نرخ افزایش یافته چاقی و فربهی نقش داشته باشد؟ بیشتر مطالعات گنجانده شده در این مطالعه مروری، در واقع ارتباط بین خوردن پاستا و کاهش وزن را مورد بررسی قرار داده بودند. محققان وزن بدن، BMI، چربی بدن و دور کمر افراد شرکت کننده را سنجیده بودند تا اثر خوردن پاستا بر روی کاهش یا افزایش وزن را مورد بررسی قرار دهند.

در نهایت، محققان به این نتیجه رسیدند که پاستا در رژیم غذایی با شاخص گلیسمی پایین می تواند وزن بدن و bmi را به طور قابل توجهی در مقایسه با الگوهای رژیمی غذایی با شاخص گلیسمی بالا، کاهش دهد. در این مطالعه اثری بر روی سایر سنجش های انجام شده بر روی چاقی مشاهده نشد. طول میانگین این مطالعه حدود ۱۲ هفته بود. این تجزیه و تحلیل نشان داد که پاستا در رژیم غذایی با شاخص گلیسمی پایین می تواند وزن بدن را به طور متوسط ۰.۲۶ تا ۰.۶۳ کلیوگرم کاهش دهد. این کاهش وزن ممکن است به نظر کاهش وزن زیادی نباشد اما مطالعه موجود نشان می دهد خوردن پاستا به عنوان بخشی از رژیم غذایی با شاخص گلیسمی پایین باعث افزایش وزن نیز نمی شود.

خوب حالا سوال اینجاست که چنین شرایطی چگونه می تواند رخ دهد؟ نکته کلیدی این است که پاستا می تواند به حفظ وزن یا کاهش آن در رژیم غذایی با شاخص گلیسمی پایین کمک کند. مصرف پاستا مرتبط با پایبندی بهتر به رژیم غذایی مدیترانه ای است که در این رژیم مزآیای قلبی عروقی و متابولیکی زیادی برای افراد ایجاد می شود. همانطور که در ادامه مشاهده خواهید کرد، شرکت کنندگان این مطالعه که با خوردن پاستا وزن خود را از دست داده بودند، این ماده غذایی را به عنوان بخشی از رژیم غذایی سالم و با شاخص گلیسمی پایین مصرف کرده بودند. به عبارت دیگر، آن ها ممکن است پاستا را به طور منظم مصرف کرده باشند اما هنوز هم در مورد مصرف کربوهیدرات های فراوری شده محدودیت هایی برای خود قائل بودند و همین امر باعث کاهش وزن یا حفظ وزن در حد متعادل شده بود.

پاستا چگونه می تواند بخشی از یک رژیم غذایی سالم باشد؟ به نظر می رسد پاستا زمانی که در مقادیر کنترل شده مورد استفاده قرار می گیرد و به همراه سایر مواد غذایی سالم به کار می رود می تواند ماده سالمی برای بدن باشد. اما عکس این موضوع نیز صادق است. خوردن مقادیر زیاد پاستا و قرار ندادن مواد غذایی کم کالری و مغذی در برنامه غذایی به افزایش وزن منجر می شود. خوب حالا سوال اینجاست که پاستا می تواند برای بدن سالم باشد؟ پاسخ این سوال به موارد متعددی بستگی دارد. خودِ پاستا الزاما چاق کننده نیست. یک وعده غذایی از پاستای پخته شده (حدود یک پیمانه) حدود ۲۱۰ کالری ، یک گرم چربی، ۴۳ گرم کربوهیدرات، سه گرم فیبر و شش گرم پروتئین وارد بدن می کند. اگر رژیم غذایی شما در برگیرنده مقادیر زیادی از غذاهای فرآوری نشده همچون سبزیجات تازه و میوه های سرشار از مواد مغذی باشد، خوردن یک وعده پاستا در هفته نمی تواند مشکلی ایجاد کند.

از سوی دیگر اگر مراقب سایر مواد غذایی که مصرف می کنید نباشید ممکن است خود را در معرض چاقی قرار دهید. با خوردن وعده های غذایی در رستوران احتمال چاقی نیز بیشتر می شود. غذاهایی که شاخص گلیسمی پایینی دارند می توانند به موارد زیر کمک کنند:  شما را سیر نگه می دارند ، گرسنگی را به تعویق می اندازند ،  مصرف کالری را کاهش می دهد ، در برابر چاقی از بدن محافظت می کنند. خوردن پاستا چقدر در وزن موثر است؟ شاخص گلیسمی پاستا: پاستا در مقایسه با سایر کربوهیدرات های غنی از فیبر همچون جو و بقولات شاخص گلیسمی مشابهی دارد. این ماده غذایی در مقایسه با سایر غذاهای غنی از فیبر مثل نان تهیه شده از گندم سبوس دار، غلات صبحانه و سیب زمینی با پوست، شاخص گلیسمی پایین تری دارد. دانشکده پزشکی در هاروارد نمودار شاخص گلیسمی مواد غذایی مختلف را تهیه کرده است. این نمودار نشان می دهد اسپاگتی معمولی شاخص گلیسمی ۴۰ دارد و این در حالیست که سیب زمینی سفید شاخص گلیسمی ۷۸ را از خود نشان می دهد و برنج سفید شاخص گلیسمی ۷۳ دارد.

مطالعه انجام شده نشان می دهد پاستای تهیه شده از گندم سفید، ریزمغذی های بالاتری نسبت به سایر محصولات تهیه شده از آرد سفید همچون نان دارد. پاستا به خاطر تکنیک های فرآوری که در ساخت آن به کار می رود، پاسخ گلیسمی پایین خود را حفظ می کند. این تکنیک ها به پاستا اجازه می دهد ساختار مسطحی داشته باشند و جذب نشاسته شان کمتر شود. پاستا بخش سنتی از رژیم غذایی مدیترانه ای است. این رژیم می تواند از توسعه بیماری های قلبی عروقی، سرطان سینه، افسردگی، توسعه سرطان رودی معده ای، دیابت، چاقی، اسم، اختلال نعوظ و زوال شناختی پیشگیری کند.


پاستا چگونه می تواند چاق کننده و برای گوارش مضر باشد:

همانطور که قبلا نیز بیان کردیم سالم بودن پاستا به چیزی که در رژیم غذایی تان وجود دارد بستگی خواهد داشت. واقعیت این است که پاستا در برگیرنده کالری و کربوهیدرات های فرآوری شده زیادی است که وارد رژیم غذایی تان می کند اما این تنها مشکل موجود نیست. این ماده غذایی سرشار از گلوتن است. گلوتن نوعی پروتئین دیر هضم است که در غلاتی همچون گندم و جو یافت می شود. گلوتن تنها در پاستا وجود ندارد بلکه در سایر محصولات تهیه شده از آرد سفید همچون نان، غلات صبحانه، کوکی ها و کیک ها نیز دیده می شود. خوب حالا سوال اینجاست که خوردن گلوتن چه مضراتی دارد؟ غلات حاوی گلوتن در برگیرنده الیگوساکاریدها هستند. این مواد نوعی کربوهیدرات با زنجیره کوتاه اند که به راحتی در روده تخمیر می شوند و به مشکلات گوارشی متعددی منجر می گردند.

همه چیز درباره استفاده از پاستا در رژیم غذایی بسته به بدن هر فرد، گلوتن می تواند مشکلاتی را ایجاد کند، جذب مواد مغذی را کاهش دهد، باعث ایجاد پاسخ های سیستم ایمنی شود، سطح انرژی را کاهش دهد و باعث افزایش هوس افراد به خوردن مواد غذایی بیشتر گردد. گلوتن به طور طبیعی در گندم و ارد گندم یافت می شود و همین امر باعث می شود مواد غذایی پخته شده بافت خوبی داشته باشند. علاوه بر این، گلوتن برای اصلاح پایداری و ساختار محصولاتی همچون سس سالاد و سایر موارد به آن ها افزوده می شود. بیشتر افراد بهتر است از رژیم غذایی بدون گلوتن استفاده کنند زیرا اینکار مزآیای زیادی برای بدن دارد. این مزآیا عبارتند از:     حفظ سطح انرژی در مقادیر بالا ، کاهش التهاب بدن ، کنترل بهتر هوس ، کاهش مشکلات گوارشی همچون گاز، نفخ، اسهال و سایر موارد مرتبط با IBS ، با اینکه بیشتر افراد در گوارش و هضم صحیح گلوتن مشکل دارند اما برخی از افراد در خوردن چنین موادی هیچ مشکلی از خود بروز نمی دهند. حساسیت به گلوتن یا عدم تحمل آن افراد زیادی را درگیر خود کرده است و همین امر جذب آن را دشوار می سازد. چنین شرایطی به فاکتورهای متعددی همچون ژنتیک، سلامت روده، سابقه پزشکی، سطح استرس و رژیم غذایی کلی بستگی دارد.    


خوب بعد از این بحث، آیا خوردن پاستا برای بدن بد است؟

می تواند ماده غذایی سالمی باشد؟ پاسخ به این سوال هم بله است و هم خیر. خوردن یا نخوردن پاستا به پاسخ افراد به خوردن گندم، اهداف کاهش وزن، توانایی برای کنترل وعده مصرف شده و رژیم غذایی کلی افراد بستگی دارد.

محتوای پست ها و مطالب این وب سایت، توسط کاربران آن، تهیه و تولید می شود، به همین دلیل تیم مجله میترا مسئولیتی در قبال محتوای منتشر شده، نخواهد داشت
کلمات کلیدی : خواص پاستا ، مضرات پاستا ، اثر پاستا روی سلامتی
 پاستا یه غذای کره ای هست ، معمولا غذاهای کره ای چاق کننده نیستن ولی اغلب ایرانی ها متاسفاته در مصرف زیاده روی میکنن
 هر چیزی زیادش مضره،پاستا هم از این قاعده مستثنی نیست،اگر در خوردنش تفریط نکنیم چاق نمیکنه.
برای ارسال نظر و یا سوال، لطفا ابتدا به حساب کاربری تان وارد شوید


تبلیغ با میترا نت